torsdag 26 juli 2012

Les Roches de Condrieu den 26 juli 2012

Hej alla! Nu är det torsdag morgon och vi har legat här sedan i tisdags. Marinan är nyrustad och här finns all service man kan önska. Strax intill finns en badsjö med en ny attraktion för oss, nämligen en linbana som drar vattenskidåkare runt med möjlighet till hopp och annat kul. Vi åt där i går kväll och fick då rolig underhållning.

Det blir bara vackrare och vackrare på vår färd mot Medelhavet. Nu när vi har passerat Lyon och kommit in på Rhone så ligger vinodlingarna tätt efter floden. Det finns också många cykelleder utmärkta. Igår cyklade vi in till en medeltidastad som heter Vienna. Det var ca 50 gr i solen så det blev ganska jobbigt. Men tillbaka till båten tog vi ett bad i sjön så vi fick lite svalka. Först kl 22 var det behagligt ute på däck.

Idag väntar en lika varm dag så vi tar det lugnt och ligger kvar tills i morgon då vi fortsätter mot Avignon.

En bild från Macon vid Saune.

I Macon tävlade de med att bygga flottar av vintunnor och paddla på floden.

Vi dricker inte så mycket vin att vi ser skära elefanter men däremot ser vi svarta svanar.

Kväll över Macon.
Här trotsar vi P-förbud på inrådan av byborna i Belleville.

Vid samma brygga låg denna rishög, till vår förvåning kom en man och startade motorn som spann som en katt.

Vacker vy efter Saune

Vi dricker inte så mycket vin att vi ser skära elefanter, däremot ser vi svarta svanar.

Kvällsbild

Modern arkitektur i Lyon

Vindistrkt efter Rhone.

Det här är det enda vi sett av Mistralen hittills. ( Mistralen är en nordlig vind på upp till 30 m/s som kan bli besvärlig vid slussning )

Tiilägnat Jakob. Kan det vara ett riktigt piratskepp??

Datoriserad turistbyrå  vid marinan.

Linbana för vattenskidåkare. Det närmaste vi har i Hudik är väl ridbanan i Dellenborg.

Vår lilla badplats.

1. Detta ser helt fantastiskt ut! Hoppas ni står ut med det varma vädret som ni råkat få. Här är bara 28 grad. i skuggan. Men vi tycker det är toppen!
    Jag har några platser kvar i vinstället om ni råkar få nåt över. Såg nämligen att den svarta svanen va me två ggr.
    ha en bra fortsättning!!!

Lasse/Elionor

1. Heller svarta svanar än skära elefanter för de plaskar så våldsamt./Fia & Bosse

2. Hm underbara bilder och det där med linbanan kanske vi skulle ha på Lillfjärden. Vi är på väg till Trosa, skall slussa i Södertälje i morrn, håll tummarna. Vi har haft riktigt skönt väder och igår blev det bad i Mälaren, 19 gr, inte så varmt som ni men härligt ändå. Vi vänder upp mot Stockholm igen efter Trosa för att träffa barn och barnbarn, Mats´, Berit och Lucas. Kram Eva och Nisse

1. Även om vi vill ha varmt så finns det gränser, idag var det 54 grader i solen och igår 52. Pust.... Lycka till med slussningen, det fixar ni galant.

2. Vi klarade slussen glant. +20-22 gr är nog det mesta vi kan åstadkomma i år. Vi ligger i Napoleonviken och skall ha tvätt- och städdag för att i morgon fara till Wasahamnen och Nisse skall på konsert i Dalhalla. Pierre med familj kommer och bor över och vi skall till Skansen. Ha det så gott! Eva o Nisse

3. Tack för bilden farmor! Ha en fortsatt trevlig resa. Saknar er, puss och kram Jakob.

4. Ni ser ut att ha det toppen. Vi har också haft några varma dagar men nu hotar man med regn igen. What else is new. Hudiksvall har haft stadsfest och det var tydligen riktigt lyckat trots störtregn på lördagen. Fortsatt trevlig färd. Mai och Svante