lördag 18 maj 2013

Bastia på Korsika den 18 maj 2013

Hej alla glada!
Vi har nu varit på denna vackra ö i 11 dagar, ön består mest av höga berg, vissa med snö. Efter kusten ligger byar och städer "gamla som gatan".
Efter den 10 maj stannade vi i Saint Florent till den 13 maj. Vi hade härliga dagar med sol och bad. Eva och jag hann också med lite shopping.
Den 13:e rundade vi norra udden och anlände då till Macaggio på östra sidan. Vi såg Capri därifrån. Där festade vi till med pizza i solnedgången.
Den 14:e kom vi hit till Bastia, en relativt stor stad med välbevarad gammal bebyggelse. Som vanligt vänligt bemötande i hamnen och som oftast fräscha toaletter och duschar.
Torsdag morgon tog vi tåget till Ajaccio (huvudstaden) på andra sidan ön. Det var en spännande resa över höga berg, ca 4 timmar enkel resa. Eva och Nisse stannade där för att idag lördag ta flyget hem  till Sverige. Eva och Nisse har varit med oss i 2 veckor. Tiden går fort när man har roligt och upplever nya saker varje dag.
Vi tog tåget tillbaka till Bastia med en åksjuk Fia de sista 2 timmarna, (tacka vet jag sjögång)..
I går var det städ- och tvättdag med belöningr räkfrossa, och efter att ha föjt Giro de Corsica en stund på TV somnade vi snällt. I kväll tittar vi på melodifestivalen och äter tacos.
Nästa destination är ön Elba i Italien.

Önskar er alla en glad pingst!.

Kartan över hamnar vi besökt är nu uppdaterad

Den gamla borgen i St Florent.

Vinodlingar som vi passerade.

Paviljong på torget i Bastia.

Barn som leker på torget.

Capri i solnedgången.

Fest på akterdäck.

Gamla stadsdelen i Bastia.

Avloppsledningar med tratt utvändigt på väggen.

Hej från Fia!

Utsikt från tåget.

Eva och Nisse har påbörjat hemresan.

Snö på bergstopparna.

1. Snart kommer vi, o längtar redan tills vi sitter på akterdäck o njuter.
    Patrik o Jakob

2. Jaha så har vi vaxat klart för denna gång, det blev riktigt bra. Sjösättning på lördag. Igår var det en sorgens dag i Hudiksvall, Ericsson lägger ner fabriken och 318 anställda får sluta. Det är inte klokt snart har vi inte några jobb kvar.
    Det är litet kyligare här, men det är underbart att ha fått sol o värme redan och litet brunt på kroppen. Va knepigt att du Fia blev åksjuk, visserligen var det ju himla högt förståss. Är ni på Elba nu? Tänker på Er.
    Kram Eva o Nisse

3. Hej, så härligt ni har haft det, har varit skapligt väder här också över pingsten. Vi var i Norge på konfirmation och även där jättevarmt´, fast idag regnar det och ca 12 grader bara.... men sommaren kommer väl om än lite långsamt.
    harebra och njut av livet och äventyren.