fredag 24 maj 2013

Marina di Salivore den 24 maj 2013

Hej vänner! Nu har vi kommit över till det Italienska fastlandet, ca 14 mil norr om Rom. Solen skiner men det blåser förfärligt, i natt mellan 15-20 m/s. Då är det tryggt att ligga i hamn.

Tisdag 21/5: Marciana Marina på Elba, vår första bekantskap med Italien var en positiv upplevelse.
Vackra hus och många fina parker med blommor. De vackra husen ligger som ett pärlband runt hamnen. Vi har här sett solen gå ned i havet mellan Elba och Capri.

Onsdag 22/5: Vaknade till en underbar morgon. Efter frukost vandrade vi upp till en bergsby, 1,2 mil fram och tillbaka. Där uppe tog vi en kabinbana upp till toppen av Capanne (1019 m) från vilken det var en storslagen utsikt över öarna, Italienska fastlandet och Korsika.

Torsdag 23/5: I natt har det gungat igen. Vid  10-tiden fortsatte vi till Italienska fastlandet där vi ligger nu. Vilodag i solen då våra ben är ömma efter vandringen. Här stannar vi ett par dagar då det är kuling utfärdad fredag-söndag. I natt blåste det upp till 20 m/s så vid 3-tiden var vi uppe och såg till förtöjningarna.

Nästa stopp blir Livorno där vi planerar att åka till Pisa.

Härligt söta goda apelsiner.

Har ni sett maken till stuprör?

32 fots gummibåt av annan modell.

Port Marciana på Elba.

Solnedgång på Elba.

Vy från vår tuffa vandring.

Nedre liftstation på linbanan.

Liftkorg med 2 ståplatser som vi fick hoppa på i farten.

Utsikt från toppen.

Port Marciana från ovan.

Ett oroligt hav i morse.

1. Det finns nog ingen rättvisa!
    Ser härligt ut allt ni gör.
    Mvh
    Lasse/Elionor

1. ja,vi gör så gott vi kan för att uppleva olika saker. Hoppas vi ses den 17 aug när mor fyller 90 år.Inbjudan kommer från Britt. Kram Fia o Bosse

2. Vilken otur med detta förfärliga blåsande. Fina bilder och va härligt med en rejäl "genomkörare" med linbana och allt. Ja den såg väldigt häftig ut, kanske inget man gör om det gungar för mycket.
    Här är sol och riktigt varmt, blåsigt, ja t o m här blåser det rejält idag. Igår sjösatte vi, gick bra men stod på då vattenståndet är 45 cm under normalt. Idag är det ju Mors dag så vi har en riktigt slappardag, åt vit sparris till lunch med litet god ost och till kvällen blir det röding. Flaggan är i topp trots den hårda vinden. Till veckan skall vi göra klart båten inuti och fixa litet med sittbrunnen, olja och så. Plockade liljekonvaljer igår som vi tog mä till Kerstin Vanberg, min arbetskamrat, som fyllde 60 år och hade bjudning.
    I morrn är det blodomloppet här så jag skall gå-jogga med Anders Drejare med personal. Hoppas det håller i sig med vädret.
    Höres och vi kollar vad ni har för er.