torsdag 10 maj 2012

Rethel den 10 maj 2012

Hej alla bloggvänner! Nu har sommaren äntligen kommit, igår kom värmen och solen och vi njuter "av bara den". Rethel är en ganska stor stad och vi sitter nu på en internetrestaurng och äter lasagne och jag skriver till er medans Bosse ägnar sig åt aktiehandel. Vi har varit här i två dagar och det är jätteskönt att stanna till emellanåt och turista lite på landbacken.
Som fransmännen gjorde så köpte även vi crep´s på marknaden.
Till barnens förtjusning fanns denna vackra karusell.
Övernattning invid kyrkan i Le Chesne.
VHF-personal följde oss genom 27 slussar (på en dag) med sin vita skåpbil. De servar oss om slussen inte fungerar.
Nu får vi vrida på en stång för att öppna slussen.
Här ligger vi nu i Rethel.
Minnesplats för stupade soldater i 1:a världskriget.

6 kommentarer:

  1. Hej
    Det är väl härligt med sol när man turistar på båt,hoppas bosse mår bättre måste väl finnas (fransk massage)att få efter kanalen då brukar dom flesta spänningar släppa!!!!.Ha det bra/Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Sofie Skogqvist14 maj 2012 kl. 22:07

      Den typ av massage som du säkert syftar på blir det inte tal om. Hur som helst så mår ryggen bättre nu. Kram/Ma

      Radera
  2. Hej Fia o Bosse! Gör ett försök att få till en hälsning denna väg. (Var in och började skriva för ngn minut sedan, men skickade antingen iväg ett ofullständigt meddelande - eller tryckte bort d:o...) Önskar er all lycka under er andra årsetapp på böljan den blå, bruna eller gröna...
    Själv har jag försökt att på mitt sätt förverkliga en gammal (>15 år) dröm (Pilgrimsvandring i Spanien)men den ensidiga kosten (vitt bröd i alla former och vid alla tidpunkter under dagen) gjorde att jag provocerade fram ett alldeles oerhört penibelt utbrott av glutenintolerans. Något som jag kanske borde ha förutsett, då tecken fanns sedan många år. Jag kom i alla fall över Pyreneerna, vilket var en fantastisk upplevelse i sig - men, kanske lite snöpligt. Nu försker jag ställa om livet så gott jag kan - och det ska nog gå bra, men jag har ännu inte lyckats hitta ett gott bröd, så 6-8 skivor om dagen, nej, inte jag...
    Håller nu på med utvändig husrenovering, vilket är ett sedan länge eftersatt område i vår lilla familj.
    Sköt om er - och njut!
    Många hälsningar, Gunnar E.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hälsningen! Härligt att du kom iväg på vandringen. Vi upplever nog samma lugn och ro när vi glider fram på kanalerna till fåglarnas kvitter. Tråkigt med magen, men även stålmannen kan få sig en törn. Mvh Fia o Bosse

      Radera
  3. Kul att ni är på gång igen. Vi har just kommit hem från ett soligt varmt Spanien. Vi var dit för att överraska Jan-Erics bror som fyllde 70 år. Det lyckades vi verkligen med.
    Hoppas värmen kommer till er också! Bra att ni lagt in en karta som vi kan följa när vi drömmer och planerar våran färd. Hoppas att Bosses rygg blivit bättre. Ha en fortsatt bra färd / Siv och Jan-Eric

    SvaraRadera
  4. Hej igen, jag har haft litet stressigt, är pensionär och då kom mina "klasskamrater" från Västerås, ja vi har hållit ihop sedan 7-8-9 så ni kan ju förstå. Vi har varit ute en tur med båten för att kolla att allt är OK men tyvärr är det kuling och kallt så vi får vänta tills värmen kommer hit också. Eva och Nisse

    SvaraRadera